Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Znak CE na jachcie.

Znak CE na jachcie.

16 Mar, 2012

Taki mały, a znaczenie ma ogromne – dlaczego? Zacznijmy od początku – czym tak naprawdę jest znak CE – otóż jest on deklaracją producenta, że oznakowany produkt spełnia wymagania wszystkich odnoszących się do niego odpowiednich dyrektyw unijnych, w przypadku jednostek pływających odnoszących się w głównej mierze do bezpieczeństwa.

Mówiąc kolokwialnie jacht jest zbudowany wg. norm, które zapewniają jego użytkownikom bezpieczeństwo w trakcie żeglugi w warunkach zarówno atmosferycznych jak akwenu do którego dana jednostka została atestowana. Wiec jak czytać oznaczenia wyrażone literami na tabliczce znamionowej?
Sama tabliczka zawiera także informacje dotyczące maksymalnej liczby załogi oraz masy której nie powinna przekroczyć, oraz mocy silnika która może być do niej zainstalowane. Pamiętajmy, że wszystkie te dane nie są pustymi cyframi czy literami – wykraczanie poza ramy dopuszczeń jest wystawianiem na niebezpieczeństwo załogi jak i jachtu.
Oczywiście sama certyfikacja w pełnym tego słowa znaczeniu ( w zależności od modułu badania ), nie odnosi się tylko do zadeklarowania przez producenta że spełnia normy, ale jest wynikiem prób i testów jednostki certyfikowanej przeprowadzonych na wodzie, mającej na celu na przykład, faktyczne sprawdzenie siły z jaka jednostka podnosi się z pozycji 90 stopni – czyli topem masztu dotykając lustra wody. ( fot)
Widząc znak CE na tabliczce znamionowej jachtu wiemy ze producent jest zarejestrowany, posiada swój kod umieszczony w numerze seryjnym, mamy także pewność że fundamentalne istotne kwestie takie jak: instalacja gazowa, elektryczna czy paliwowa oraz otwory w kadłubie nie są dziełem przypadku zarówno z punktu widzenia ich konstrukcji jak i wykonania.
Możemy w tym momencie zadać sobie pytanie – ile jachtów z tych które zatonęły podczas sławnego „białego szkwału” na Mazurach w 2007 roku bylo certyfikowanymi jednostakami? – ilu sterników którzy je czarterowali wogóle zapytało o badanie – a ilu usatysfakcjonowało sie jedynie odpowiedzią – „przecież to bezpieczny jacht prosze Pana, sam go ze szwagrem budowałem” – odpowiada czarterujacy czesto samemu nie mając swiadomosci czyje życie ryzykuje, a dzięki prawu które u nas obowiązuje – często uchodzi im to bezkarnie. Sytuacja ta dotyczy także rynku jachtów nowych, które sprzedawane są na zasadzie umów cywilno prawnych przez osoby prywatne. Miejmy na uwadze ze certyfikacja jachtu jest dość kosztownym przedsięwzięciem, którego pominiecie pozwala na obniżkę ceny wyrobu finalnego – ale JAKIM KOSZTEM? Nie bez przyczyny nie zarejestrujemy jachtu śródlądowego w UE bez certyfikatu CE. Sytuacja ta jest oczywiście inna na terenie RP – choć dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego dot, jednostek pływających określa sprawę jasno: „ Państwa członkowskie podejmą wszelkie odpowiednie środki w celu zapewnienia, aby produkty określone w art.1 ust.1 zostały wprowadzone do obrotu i użytkowania zgodnie z ich przeznaczeniem tylko wtedy, gdy są właściwie skonstruowane i obsługiwane oraz gdy nie zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu ludzi, mieniu i środowisku naturalnemu”…polecam te słowa zdrowemu rozsądkowi WSZYSTKIM, którzy oferują jednostki do sprzedaży bądź czarteru oraz tym którzy są przyszłymi armatorami.
Ale czy znak CE ma tabliczce znamionowej to jedyny akcent ? Otóż nie- a dlaczego? Jacht żaglowy to wspólna, mocna konstrukcja składająca sie z setek, tysięcy… części, liczebnik rośnie wraz z rozmiarem jednostki. Każda z nich, spełnia swoje określone zadanie, musi sprostać określonym wymogom min. dot wytrzymałości, przeznaczona jest do konkretnego zastosowania, w zależności od warunków, obciążeń w,jakich przyjdzie jej działać. By spełnić te wymagania  musi być odpowiednio skonstruowana i przebadana, by na podstawie wyników badań nadać jej znak bezpieczeństwa CE, do wykorzystania na jednostkach śródlądowych czy morskich. Tak wiec – oglądając jednostkę pływającą warto czasami przyjrzeć się bliżej nie tylko samej jednostce ale i także i jej wyposażeniu – począwszy od oświetlenia, urządzeń instalacji sanitarnej czy grzewczej.
Nie dajmy się zwieść pozornym tłumaczeniom, że czegoś nie trzeba, ze nie jest konieczne, mowa tutaj o częstych tłumaczeniach – dlaczego jacht nie ma certyfikatu. Często pozorne oszczędności ciągną za sobą ogromne koszty – nie wyrażone w tym momencie tylko i wyłącznie wartosciami materialnymi – niezapomniane chwile są bezcenne – pamiętajmy o tym planując rejsu w już niebawem rozpoczynającym sie sezonie.

Marcin Kledzik,
Jacht Klinika,
www.jachtklinika.pl

One comment

  1. Mogę się założyć , o to że większość jachtów żaglowych , czarterowanych nie posiada certyfikatu CE , na cztery jachty które podstawiono minie do czarteru , żaden nie posiadał CE , wypożyczalnia niby duża i znana na Mazurach ….. Gdzie są służby , jakim cudem są one ubezpieczane , Policja wodna czepia się pierdół nie zauważyłem w trakcie kontroli nawet zainteresowaniem znakiem CE ….. cała POLSKA musi być afera by zainteresowano się ta sprawą ….

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin