Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Bądź bezpieczny na jachcie – Ty i Twoja rodzina

Bądź bezpieczny na jachcie – Ty i Twoja rodzina

1 Sie, 2017

Pływanie kojarzy nam się zawsze z wypoczynkiem, ale obarczone jest również ryzykiem. Aby czerpać przyjemność z pływania na jachtach i łodziach motorowych, należy pamiętać o bezpieczeństwie. Na bezpieczeństwo wpływa zarówno stan techniczny jachtu, przeszkolenie załogi, ale również wyposażenie łodzi w urządzenia bezpieczeństwa pożarowego.

ZAGROŻENIA POŻAROWE NA ŁODZIACH

Rozwój technologiczny przy budowie jachtów powoduje stosowanie materiałów, które są lekkie, ale jednocześnie łatwopalne. Dotyczy to także materiałów wykorzystywanych do produkcji elementów zarówno konstrukcyjnych, jak i wykończeniowych, łodzi. Wyposażenie w kambuzie odbiega od materiałów jakie spotykamy w kuchniach na lądzie ze względu na stosowanie większej ilości tworzyw sztucznych. Pamiętajmy, że materiały takie jak laminaty, żywice, drewno, materiały tekstylne, itp., należą do grupy materiałów łatwopalnych, które podczas palenia tworzą dużo dymu, czadu oraz wysoką temperaturę. Nie wolno zapominać również o zagrożeniach pochodzących od cieczy i gazów palnych, takich jak paliwo do silnika, gaz propan-butan, ale również oleje i tłuszcze używane przy przyrządzaniu potraw. Pożary w kambuzie, jak i w przedziale silnikowym, należą do pożarów charakteryzujących się bardzo dużą dynamiką i wysokimi temperaturami spalania. Nie wolno zapominać, że w przypadku pożaru paliw i gazu może dojść również do wybuchu. To ryzyko jest szczególnie obecne w przestrzeniach silnikowych, do których dostęp jest utrudniony.

Powszechnie wiadomo, że prąd i woda to dwie sprzeczności, podczas gdy na jachtach ciągle występują obok siebie. Wilgoć i przepływający prąd elektryczny powoduje śniedzienie przyłączy elektrycznych, co powoduje wzrost przepływającego prądu oraz przegrzewanie się urządzeń i izolacji kabli. Mając na uwadze, że wiązki okablowania są układane w komorach silnikowych i pustkach technologicznych, dostęp do nich jest utrudniony. Sprzyja to rozwojowi pożaru i powoduje problemy przy jego gaszeniu.

W CO WYPOSAŻYĆ JEDNOSTKĘ PŁYWAJĄCĄ?

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO

Warto aby na jachcie znalazła się Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego, która zawierałaby informację o lokalizacji urządzeń przeciwpożarowych, sposobie postępowania w przypadku pożaru oraz numery telefonów alarmowych.

CZUJKI DYMU

Rozważ wyposażenie jednostki w autonomiczną czujkę dymu, która wykrywa dym niezależnie od pory dnia i nocy. Powinna mieć własne źródło zasilania, takie jak wymienne baterie typu AA lub wbudowany akumulator litowo-jonowy. Ta druga opcja jest lepszym rozwiązaniem ponieważ nie wymaga okresowej wymiany, ponadto pozwala na jej działanie przez wiele lat. Czujki powinny mieć też wbudowany sygnalizator dźwiękowy, który poinformuje o zagrożeniu. Czujki takie są przeznaczone do samodzielnego montażu (mocowanie dwoma wkrętami).

Pamiętaj. Nie montuj czujki zbyt blisko kuchenki gazowej.

Sprawdź czujkę dymu firmy X-SENS typ SD10K. Więcej informacji na: www.sklep.affs.pl.

PODRĘCZNY SPRZĘT GAŚNICZY

Podstawowym wyposażeniem na łodzi powinny być gaśnice. Tylko na co zwrócić uwagę przy jej wyborze?

Najlepszym rozwiązaniem jest gaśnica proszkowa stałociśnieniowa, która jest przeznaczona do gaszenia pożarów ciał stałych, cieczy palnych i gazów, czyli wszystkiego co mamy na jednostce pływającej. Podczas wyboru gaśnicy warto sprawdzić jej skuteczność gaśniczą, bo to ona decyduje w jakim stopniu będzie skuteczna podczas gaszenia pożaru (można to odczytać na gaśnicy). Poszukuj gaśnic o skuteczności gaśniczej 13A i 89B. Dobrym pomysłem jest wybór gaśnicy, która nie podlega pod okresową kontrolę Urzędu Dozoru Technicznego, co obniży koszty eksploatacji. Dbaj, aby nie pojawiły się na gaśnicy ogniska rdzy, bo to dyskwalifikuje ją z dalszej eksploatacji. Gaśnica powinna być przeznaczona do pracy w temperaturach od -30oC do +60oC. Zaleca się instalację dwóch 2-kilogramowych gaśnic proszkowych: jednej w kambuzie i drugiej w okolicy komory silnikowej.

Zalecamy również zakup koca gaśniczego, w kambuzie to element nieodzowny.

Pamiętaj. Dodatkowym atutem gaśnic proszkowych jest to, że nie trzeba ich demontować z łodzi na okres zimowy.

Sprawdź gaśnicę proszkową firmy GLORIA typ P2GM. Więcej informacji na: www.sklep.affs.pl.

AUTOMATYCZNY SYSTEM GAŚNICZY

Na jednostkach pływających jest wiele miejsc, gdzie trudno zlokalizować pożar, a tym bardziej trudno go ugasić. Do takich miejsc należą komory silnikowe, miejsca z butlami gazowymi, panele elektryczne i pustki, w których są prowadzone między innymi przewody elektryczne ale również gazu propan-butan. Podnieś swoje bezpieczeństwo poprzez montaż systemu gaśniczego Firet Marine. To system, który nie wymaga obsługi, jest bezpieczny dla ciebie i środowiska (oparty o azot). Istotną zaletą tego systemu jest, że nie pozostawia on zanieczyszczeń, nie przewodzi prądu elektrycznego oraz może pracować w niskich temperaturach.

Firet Marine: automatyczny system gaszenia przeznaczony dla jednostek wodnych. Aktywny 24/7, nawet przy wyłączonym silniku, powstrzymuje ogień w zarodku, chroni Ciebie i Twoje mienie. System kontroluje temperaturę w chronionej przestrzeni i sam gasi.

Firet Marine to prosty w budowie, łatwy do instalacji i niezawodny w działaniu automatyczny system gaszenia gazem.

Pamiętaj. Dodatkowym atutem jest to, że nie wymaga zasilania elektrycznego i nie trzeba go demontować z łodzi na okres zimowy.

Sprawdź Firet Marine. Więcej informacji na: www.sklep.affs.pl.

Wybierając się podczas wakacji na wodną przygodę poszukujemy relaksu, miłych wrażeń i zdrowej aktywności. Aby rejs nie skończył się przykrą niespodzianką, warto zadbać o bezpieczeństwo pożarowe. Dzięki naszym rozwiązaniom możesz mieć pewność, że Ty i Twoja rodzina będziecie dobrze wspominać swój rejs.

WWW.AFFS.PL

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin