Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Kolorowe maszty

Kolorowe maszty

1 Lip, 2016

Barwne flagi zawieszane na masztach żaglowców, jachtach, okrętach Marynarki Wojennej czy instalacjach portowych wielu z nas kojarzą się jedynie, jako elementy „ozdobne” zakładane przy okazji uroczystości żeglarskich i świąt państwowych. Tym czasem Międzynarodowy Kod Sygnałowy to jeden z najstarszych i nadal używanych systemów łączności stosowany nie tylko na morzu.

MKS, czyli Międzynarodowy Kod Sygnałowy wywodzi się z tradycji marynarki brytyjskiej.  Stworzony w XVII w.  składał się z różnobarwnych flag przypisanych poszczególnym literom i liczbom od 0 do 9. Przy ich pomocy przez długie stulecia prowadzono komunikację między okrętami Jej Królewskiej Mości. Początkowo zasada była dość prosta. Jedna flaga – jedna litera lub liczba. Z biegiem czasu stworzono jednak odpowiednie kody (układy flag) tak a by istotne komunikaty można było przekazywać bez konieczności układania długich, skomplikowanych napisów. Kody te były opisane w pięciu opasłych księgach, które zgodnie z tradycja zawsze leżały na stanowisku łączności, ale nie powinny być otwierane. Łącznościowiec musiał, bowiem znać wszystkie sygnały na pamięć i sprawnie się nimi posługiwać. Co niezmiernie istotne były one tak precyzyjne i dokładne, że można było przy ich pomocy opisywać np. objawy choroby w sposób umożliwiający lekarzowi postawienie prawidłowej diagnozy a następnie, przy pomocy tego samego kodu flagowego, przekazać zalecenia odnośnie leczenia. Flagi kodu były przechowywane w specjalnym pudełku z przegrodami zwanym „zasiekami”. W 1932 r system ten zunifikowano i wprowadzono na szerszą skalę. Zaczął on obowiązywać nie tylko w Royal Navy, ale także we flocie handlowej niemal na całym świecie. MKS w obecnym kształcie opracowała w 1969 r. Podkomisja MKS przy Międzynarodowej Morskiej Organizacji Doradczej w Londynie. Został on zatwierdzony przez IMO (International Maritime Organization) 01 kwietnia 1969 roku i po dziś dzień stosowany jest na morzach i oceanach całego świata.

Podobnie jak w pierwotnym założeniu, również obecnie w kodzie flagowym każdej literze alfabetu łacińskiego i liczbie od 0 do 9 przypisana jest odpowiednia flaga. Komplet flag kodu składa się, zatem z 26 flag literowych i 10 flag cyfrowych. Ponad to wprowadzono trzy flagi zastępcze i jedną flagę o znaczeniu „odpowiedź”. Każdej z flag „literowych” przypisano też wybrany, konkretny komunikat. Np. flaga „A” oznacza: „Mam nurka pod wodą. Trzymajcie się ode mnie z daleka. Idźcie powoli”. Taką flagę powinny nosić statki, które mają nurka pod wodą, a inne jednostki są zobowiązane wówczas do szczególnej ostrożności. Flaga „L” oznacza: „Zatrzymajcie wasz statek”. Jednostki, które zauważą taką flagę powinny się zatrzymać w celu np. poddania się kontroli. Flaga „O” znaczy – „Człowiek za burtą”. Flagi te często spotkamy na końcach tyczek sygnalizacyjnych stosowanych na jachtach. Współczesny kod zawiera również układy flag, ułatwiające szybką, precyzyjną i jasną komunikacje między jednostkami. Obecna Księga MKS jest podzielona na rozdziały opisujące poszczególne kombinacje dotyczące: niebezpieczeństwa, nawigacji i hydrografii, ofiar w ludziach, manewrów, meteorologii, łączności, medycyny i kwestii różnych. Przykładem takich kombinacji może być np. sygnał wezwania pomocy, czyli litery N oraz C. Lub np. A oraz C oznaczające – „musze opuścić statek”. Kombinacje trzy literowe zarezerwowane są dla komunikacji medycznej. I tak dla przykładu układ flag odpowiadających literom NTT oznacza „chory ma uporczywą czkawkę”.

„litera” N  November

Zrzut ekranu 2016-08-01 o 11.30.11

 

 

 

 

 

 

„litera” C – Charlie

Zrzut ekranu 2016-08-01 o 11.30.23

 

 

 

 

 

A komunikacja przy pomocy MKS ma też proste, aczkolwiek precyzyjnie ustalone procedury. Jednostka, która chce rozpocząć konwersację wciąga flagi K-6. Statek, który zauważy sygnał, wciąga do połowy flagę odpowiedzi. Następnie – po zrozumieniu sygnału – podnosi ją na pełną wysokość. Kiedy nadawca opuści swoje flagi, odbiorca swoją flagę odpowiedzi opuszcza do połowy, co oznacza gotowość do odebrania następnych znaków.kombinacja flag MDT32 to zalecenie lekarza o treści „podać choremu aspirynę”. W myśl zasad zawartych w MKS łącząc sygnały jednoliterowe z cyframi można podać informacje dotyczące pozycji, prędkości czy też odległości. I tak np. litera A z trzema cyframi opisywać będzie namiar lub azymut. C z trzema liczbami kurs. S z jedną lub dwiema liczbami prędkość w węzłach itd. Dzięki MKS’owi można też przekazać innej jednostce informacje, w jakim języku chce się nawiązać konwersacje. Dla przykładu, gdy zobaczymy podniesione flagi ZA wraz z flagą numeryczną oznaczającą cyfrę 6 możemy mieć pewność, ze nadawca chce z nami porozmawiać po japońsku.

Flagi MKS wykorzystywane są także do komunikacji w trakcie regat. Np. Litera P oznacza „przygotowanie do startu 4 minuty”. S – „trasa została skrócona” a Y – „obowiązuje noszenie osobistych środków wypornościowych”.  Flagi MKS są też używane w wielu uroczystościach żeglarskich i państwowych, kiedy to podnoszone są w formie gali banderowej. Wyróżniamy dwie gale. Wielką galę – podnoszona jest ona w portach i na statkach stojących na kotwicy. Biegnie od dziobu przez maszty do rufy. Kolejność flag (patrząc od dziobu) jest następująca   AB1, CD2, …  Itd. Małą galę – podnoszą jednostki płynące na silniku. Przebiega ona od prawej burty do lewej. Układ flag jest taki sam jak w wielkiej gali flagowej.

W MKS każdej literze i cyfrze przypisany jest również niepowtarzalny wyraz składający się z dwóch lub trzech sylab. Tak wiec podając np. nazwę jednostki „literujemy” ją przy użyciu tych wyrazów. Jeżeli problemy z łącznością spowodują, że odbiorca usłyszy tylko jedną sylabę danego wyrazu, i tak będzie wiedział, o jaką literę chodzi, ponieważ w całym systemie nie powtarzają się dwie takie same sylaby (w fonetycznej brytyjskiej wymowie). Dla przykładu, gdy przez szum radiowy dotrze do nas sylaba FA możemy być pewni ze nadawcy chodziło o literę A – alfa, bo w całym kodzie nie ma drugiej sylaby fa. Możliwość pomyłki jest, zatem znikoma.

Żeglarze wykorzystują jednak MKS nie tylko do komunikacji na wodzie.  W formie wpinanych w klapę marynarki znaczków może on być przydatny także z dala od wody. Bardzo pomocna może być np. flaga „F” wpięta w klapę marynarki w trakcie spotkania w żeglarskiej tawernie. Oznacza, bowiem: „Nie odpowiadam za swoje ruchy. Nawiążcie ze mną łączność”. Po paru „kolejkach” przyda się Z – „potrzebuje holownika”. A gdy ktoś w żeglarskim gronie pojawi się z żoną lub dziewczyną lepiej niech „wciągnie” Y oznaczającą „wlekę ze sobą kotwice”. Na widok tego sygnału MKS koledzy powinni powstrzymać się od zwyczajowych opowieści a wspomnienia z minionych wspólnych rejsów zachować dla siebie.

Kpt. Krzysztof Piwnicki
4WINDS SZKOŁA ŻEGLARSTWA

Zapraszamy do zabawy. Pierwsze dziesięć osób, które w sezonie Żeglarskim 2016 zgłosi się do naszej szkoły z wyciętym „napisem” wykonanym przy pomocy flag MKS i umieszczonym poniżej, oraz poda jego treść otrzyma od nas zniżkę na dowolnie wybrane szkolenie żeglarskie w wysokości 30!%

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin