Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Uwzględnianie wpływu prądu przy wykreślaniu kursu jachtu

Mimo, że w dzisiejszych czasach elektronika wspiera nas w radzeniu sobie z wyzwaniami żeglugi na prądzie, warto znać metody graficznego uwzględniania wpływu prądu na nasz kurs przy wykorzystaniu tradycyjnych map i pomocy nawigacyjnych. Metoda jest na tyle prosta, że skipperowi po prostu nie wypada jej nie znać.

W celu ustalenia prędkości i kierunku prądu korzystamy z tabelki umieszczonej w legendzie mapy.

W pierwszej kolejności szukamy na mapie symbolu rombu z literką np.: znajdującego się najbliżej naszej pozycji.

Z tabeli na mapie odczytujemy kierunek i prędkość prądu w węzłach dla interesującej nas godziny. W pierwszej kolumnie znajdziemy przedział godzin od 6 przed HW do 6 po HW, druga określa kierunek prądu w stopniach, trzecia i czwarta podaje prędkości prądów w węzłach z dokładnościa do 1/10. W zależności czy mamy do czynienia z pływem syzygijnym (springs) czy kwadraturowym (neaps) odczytujemy wartości z trzeciej lub czwartej kolumny. Odpowiedzi na pytanie czy mamy do czynienia z mocniejszym pływem syzygijnym czy słabszym kwadraturowym szukamy w tabelach pływów publikujących godziny i wysokości wysokiej i niskiej wody dla każdego dnia w roku. Skok pływu, czyli różnicę wysokości następujących po sobie wysokiej i niskiej wody (lub odwrotnie) należy porównać z informacją zawartą w okienku Mean Ranges (średni skok pływów)

BIERNE UWZGLĘDNIANIE PRĄDU

Bierne uwzględnianie wpływu prądu to metoda, która pozwala przewidzieć gdzie znajdzie się nasz jacht żeglując kursem drogi po wodzie (KDw), która porusza się wraz z jachtem zgodnie z kierunkiem pływu. W celu ustalenia pozycji jachtu na wykreślonym kursie drogi po wodzie odkładamy odcinek odpowiadający prędkości jachtu (tak jak to robimy na wodach niepływowych). Do końca wyznaczonego odcinka przyczepiamy wektor pływu, który wykreślamy zgodnie z kierunkiem odczytanym z tabeli oraz zaznaczamy na nim odcinek w milach morskich odpowiadający prędkości prądu w podanej w węzłach. Z punktu widzenia nawigatora informacja „gdzie prąd rzuci jacht” jest mniej istotna niż „jak sterować, aby przeciwdziałać prądowi i dotrzeć tam gdzie chcemy” W tym celu posłużymy się metodą czynnego uwzględniania prądu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin