Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Urządzenia nawigacyjne na jachcie podczas samotnego rejsu przez Atlantyk

Urządzenia nawigacyjne na jachcie podczas samotnego rejsu przez Atlantyk

2 Gru, 2012

Nie tylko sternicy zastanawiają kiedy samotny żeglarz może spać poczas rejsu trwającego nawet 25 dni. Jakie urządzenia nawigacyjne są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa na takim rejsie? W jaki sposób zespół brzegowy dysponując wszystkimi danymi nawigacyjnymi pochodzącymi z jachtu może pomóc samotnemu żeglarzowi.

Na jachcie Delphia-Trójka, którym Kuba Strzyczkowski samotnie przepłynie atlantyk zainstalowane są następujące urządzenia : ploter GPSMAP 720, czujnik wiatru GWS10, dwa niezależne od siebie autopiloty GHP12, radiostacja VHF 200i, AIS 600, radar GMR 18HD i wyświetlacz wielofunkcyjny GMI10. Wszystkie urządzenia połączone są siecdią NMEA2000, co umożliwia wymianę informacji.

Najważniejszy jest autopilot.
Podczas samotnej żeglugi niemożliwością jest stanie przez cały czas przy sterze. Autopiltot GHP12 umożliwia trzymanie ustalonego kursu w oparciu o kierunek lub ustalony kąt do wiatru. Można również nawigować do punktu GPS lub w po zaplanowanej na ekranie plotera trasie.
Płynąc na żaglach kursem ostrym używa się zazwyczaj nawigacji w oparciu o kąt do wiatru. Dodatkowe funkcje zwrotów przez sztag lub rufę zmieniają kurs na przeciwległy hals dokładnie do tego samego kąta do wiatru, więc sternik może zająć się w tym czasie żaglami.
W przypadku awarii autopilota samotny żeglarz będzie miał bardzo utrudnione zadanie, dlatego dla bezpieczeństwa jacht wyposażono w drugi niezależny autopilot, który zacznie działać tuż po włączeniu odpowiedniego przełącznika.

Ploter
Ploter GPSMAP 720 to ploter z dotykowym ekranem o przekątnej 7’. Oprócz map ploter umożliwia wyświetlanie danych ze wszystkich urządzeń włączonych do sieci NMEA2000. Po zaplanowaniu trasy ploter najczęściej używany jest do sprawdzenia kursu innych jednostek przy użyciu systemu automatycznej identyfikacji AIS lub radaru.

Sytem automatycznej identyfikacji AIS600
AIS600 umożliwia automatyczne odbieranie i nadawanie informacji o pozycji, kierunku i prędkości jachtu. Urządzenie jest zintegrowane z ploterem i radiem VHF, co umożliwia inicjowanie połączeń z dowolną jednostką w sytemie MMSI bezpośrednio z ekranu plotera.
Na ekranie plotera widać jednocześnie dane odbierane przez radar i AIS. Zielony trójkąt wskazuje aktualną pozycję zidentyfikowanej przez AIS jednostki, pod trójkątem widoczny jest kierunek i prędkość, a zielona linia za trójkątem, to zapis pokonanej przez statek trasy w czasie ostatnich 30 minut.
Pomarańczowa plamka tuż obok zielonego trójkąta to odczyt radaru, który nakłada się na mapę.
Niestety nie wszystkie jednostki mają na wyposażeniu nadajnik AIS, więc niezbędne jest dodatkowe urzdżenie identyfikujące pływające w pobliżu jednostki. Radar umożliwia wczesną identyfikację jednostek niewykrywalnych dla oka ludzkiego, np. podczas mgły.

Wyświetlacz wielofunkcyjny GMI10.
Wyświetlacz wielofunkcyjny może wyświetlać informacje z urządzeń zainstalowanych na jachcie. Urządzenia tego używa się najczęściej do pokazywania kierunku i siły wiatru, oraz do obserwacji wykresów zmian siły i kirunku wiatru oraz ciśnienia atmosferycznego.

fot, tekst: garmin

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin