Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Łączność na Zatoce Gdańskiej

Łączność na Zatoce Gdańskiej

4 Lis, 2012

Oto krótkie kompendium wiedzy przydatnej wszystkim żeglującym po Zatoce Gdańskiej i wyposażonym w radiostacje VHF. Na wstępie należy zaznaczyć, że posiadanie na pokładzie radiostacji (na zatoce znakomicie sprawdzają się radiostacje przenośne – tzw. „ręczniaki”) w sposób znaczący wpłynie na bezpieczeństwo i komfort naszej żeglugi. Poniżej kilka powodów dla których z radia korzystać warto wraz z użytecznymi do tego celu kanałami:

RUCH STATKÓW (kan. 71): na Zatoce Gdańskiej istnieje instytucja, którą najprościej można przyrównać do wieży kontroli lotów na lotnisku – jest to „VTS Zatoka”. Sam nasłuch pozwoli nam zorientować się w sytuacji drogowej na farwaterach. Jachty nie powinny zakłócać służby VTS-u zbędną korespondencją, jednak w pewnych przypadkach możemy skorzystać z jej pomocy, np. przy przekraczaniu torów wodnych, aby upewnić się, że przejście jest bezpieczne lub w warunkach ograniczonej widoczności, w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa;

PROGNOZA POGODY (kan. 16, 71): na obszarze Zatoki Gdańskiej bezcenną wiedzę na temat pogody zapewnia nam „VTS Zatoka”. Zapowiedzi ostrzeżeń i prognoz nadawane są na kan. 16 i 71 (komunikaty podawane są na kan. 66) Prognozy podawane są o następujących godzinach:
– godz. 0705
– godz. 1305
– godz. 1905
– godz. 0105;

SŁUŻBY PORTOWE (kan. 10, 12, 14): przed wejściem do któregokolwiek z portów na zatoce warto nawiązać łączność z odpowiednim bosmanatem, poinformować o swoich zamiarach oraz zapytać o sytuację na wejściu i w porcie. Czasem może nam to oszczędzić kłopotów, takich jak np. mijanie się ze statkiem białej floty w ciasnych główkach. Oto kanały robocze poszczególnych służb:
– kan. 10 – Bosmanaty: Hel, Jastarnia, Władysławowo;
– kan. 12 – Marina Gdynia;
– kan. 14 – Kapitanat Gdańsk, Bosmanat Górki Zachodnie.

STRAŻ GRANICZNA (kan. 10, 12, 14): Straż Graniczna pracuje na tych samych kanałach, na których pracują służby administracyjne danego portu (patrz wyżej). Korespondencja radiowa znacznie usprawni i przyspieszy nam odprawę graniczną, jeśli tylko wybieramy się poza strefę Schengen.

Skąd wiedzieć na jakim kanale wywoływać poszczególne porty?

Oficjalnie informacji o kanałach łączności z portami morskim powinniśmy szukać w publikacji „Spis Radiostacji Nautycznych”, ale znacznie łatwiej dotrzeć do informacji o portach zawartych w internetowej locji polskiego wybrzeża www.sailingpoland.pl.
Jakie dokumenty trzeba posiadać, żeby korzystać z radiostacji VHF?

Każda stacja , nawet ręczna krótkofalówka powinna być zarejestrowana w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. W tym celu wnioskujemy o wydanie pozwolenia radiowego i numeru wywoławczego dla jednostki bądź indywidualnej licencji dla przenośnej radiostacji ręcznej. Każda osoba prowadząca łączność powinna być przeszkolona i uzyskać Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu (SRC VHF). Egzaminy na świadectwa prowadzi Urząd Komunikacji Elektronicznej. Do egzaminu najlepiej przygotować się podczas profesjonalnego szkolenia prowadzonego przez Akademię Jachtingu.

Zobacz mapę portu w serwisie sailingpoland.pl

AJ

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin