Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Drewno na jachtach – przygotowanie, montaż, prace konserwacyjne oraz renowacja

Drewno na jachtach – przygotowanie, montaż, prace konserwacyjne oraz renowacja

7 Paź, 2012

Wybór drewna
Nadal często spotkać można jachty, które wykonane zostały w całości z drewna lub też drewno połączono jest innymi materiałami takimi jak tworzywa, żywice czy stal. Każda z tego typu prac powinna być z góry przemyślana, gdyż nie jest to praca wykonywana na jeden sezon, lecz efekty źle dobranego gatunku drewna lub jego przyotownania mogą mścić się w przyszłości. Do najlepszych gatunków drewna stosowanego na jachtach należą Teak, Iroko zwany również Nowym Teakiem Afrykańskim oraz Mahoń Sapeli.
Odpowiednie przygotowanie
Przed zastosowaniem drewna konieczne jest jego wcześniejsze przygotowanie, zarówno mechaniczne jak i chemiczne. O ile obróbka mechaniczna nie wymaga wyjaśnień, o tyle niestety bardzo często pomijana jest kwetia przygotowania chemicznego drewna. Szczególnie gatunki tłuste wymagają odtłuszczenia. Teak czy Iroko przed przyklejeniem należy poddać procesowi sezonowania oraz pozbawić powierzchniowo oleju. Do tego typu prac stosowany jest preparat Owatrol Prepdeck w rozcieńczeniu (1 część preparatu na 3 części wody). Przygotowanym roztworem należy pokryć gotowe elementy drewniane i pozostawić na 15 minut nie pozwalacjąc aby preparat wysychał powierzchniowo. Po tym czasie preparat należy dokładnie wypłukać pod wysokim ciśnieniem i pokryć drewno preparatem Owatrol NET-TROL w celu neutralizacji. Po kolejnych 20 minutach Owatrol NET-TROL należy również wypłukać pod ciśnieniem. Tak przygotowane elementy należy pozostawić do całkowitego wyschnięcia.
Klejenie
Najważniejsze we wszelkich montażach jest dobre dobranie klejów czy to montażowych czy też uszczelniających. Z racji stosowania drewna, trzeba liczyć się z jego skurczem i pęcznieniem. Wyróżnia się dwa rodzaje skurczu drewna- styczny oraz promieniowy. Dla poszczególnych gatunków jest on różny, powyższa tabela przedstawia zestawienie dla 4 najpopularniejszych w technice marynistycznej przy wilgotności 12%:

W związku z powyższymi informacjami konieczne jest stosowanie klejów elastycznych poliuretanowych lub polimerowych. Większość z nich wymaga gruntowania, kleje poliuretanowe są zdecydowanie twardsze po całkowitym związaniu, co może być zarówno zaletą jak i wadą. Niektóre z klejów polimerowych SMP, jak np. TIGERBond, nie wymagają żadnego gruntowania, a jedynie odtłuszczenia powierzchni klejonych niezależnie od tego jakie powierzchnie są klejone. Właściwy dobór klejów do wypełnienia szczelin opiera się również o wybór między klejami poliuretanowymi oraz polimerowymi. Zasada stosowania jest niemalże identyczna jak w przypadku montażu drewna. Kleje polimerowe można również szlifować, ponieważ tworzą one jednolitą powierzchnię, dzięki czemu nie występują jakiekolwiek ubytki nawet po tym zabiegu.

W następnym artykule zgłębimy tajniki konserwacji drewna stosowanego w technikach marynistycznych.
Artykuł przygotowany
we współpracy z firmą
OWATROL

One comment

  1. Przeczytałam spalin zsimaat splin i wydawało mi się to cokolwiek bez sensu .Ale jeżeli splin przeczytać jako splin to mniej bezsensu Mimo to powtf3rzeniom mf3wię nie !. A całość bardzo intrygująca .

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin