Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

HEL 54o36,1’ N 018o48,0’ E (budynek Mariny Helskiej)

HEL 54o36,1’ N 018o48,0’ E (budynek Mariny Helskiej)

7 Wrz, 2012

Rejs na Hel z jest okazją, by spróbować swych sił na otwartym morzu, bo już za kardynalną pławą Hl-S oficjalnie przekracza się cypel helski. Jest również gdzie odpocząć po trudach żeglugi po otwartym Bałtyku. Na ludzi morza czekają restauracje urządzone w rybackich chatach, przy zabytkowym helskim deptaku. Helski port oferuje atrakcje dla całej rodziny: zabawne foczki dla dzieci, słoneczne plaże dla pań, a dla dużych i małych chłopców militaria z drugiej wojny światowej.

Hel już w średniowieczu był miastem i ośrodkiem połowów. Lokalizacja Helskiej osady zmieniała się przez stulecia na skutek niszczycielskich działań morza. Dopiero wprowadzony przez rząd pruski w XIX wieku plan zalesienia wydm półwyspu doprowadził do umocnienia struktury helskiej kosy. Do czasu poprowadzenia w 1921 linii kolejowej, miasto połączone byłe ze stałym lądem jedynie drogą wodną. Strategiczne położenie Helu, skłoniło władze II Rzeczpospolitej do ulokowania na Helu bazy Marynarki Wojennej i baterii artylerii na straży wejścia na Zatokę. Po bohaterskiej obronie Helu, który poddał się kilka dni po Warszawie, Hitlerowcy ulokowali tam największą baterię III Rzeszy. Militarne znaczenie Helu na dziesięciolecia zdeterminowało rozwój miasta, będącego jeszcze do niedawna garnizonem. Asfaltowa szosa na Hel powstała dopiero w 1960 roku. Otaczające lasy pełne są tajnych instalacji, bunkrów i magazynów. Dopiero po 1996 roku dostęp na Hel stał się całkiem wolny, gdy na skutek rozwoju techniki wojskowej, znaczenie militarne Helu osłabło. W XXI wieku wojsko rozpoczęło wyprowadzkę z Helu i żeglarze łakomym okiem patrzą na duże baseny opustoszałego portu wojennego, marząc o powstaniu w tym miejscu nowoczesnej mariny. Na zmianie funkcji miasta, z bazy wojskowej na ośrodek żeglarski skorzystaliby nie tylko jego mieszkańcy, ale i całe polskie żeglarstwo.

NAWIGACJA
– obiekt charakterystyczny: budynek Mariny Helskiej (tzw. ‘jajo’) – biała kopuła z niebieskimi elementami w środku zabudowań portowych;
– podejście: podejście od strony morza – rozpocząć należy od opłynięcia pławy kardynalnej południowej „HL-S” (54o35,2’ N, 018o47,5 E – nowa pozycja) [Q(6)+LFl.15s], następnie obrać kurs 355o na główki portu;
podejście od strony zatoki – kierować się bezpośrednio na główki portu, podejście jest bezpieczne z kierunków ESE – S;
– wejście do portu: lewa główka – czerwona stawa kolumnowa, światło FL.R.4s 4M; prawa główka – zielona stawa kolumnowa, światło Fl.WG.4s 4M; szerokość wejścia = ok. 80m;
– dotarcie do przystani żeglarskiej: po wejściu w główki należy skierować się w kierunku żółtej stawy kolumnowej na głowicy zachodniego pirsu wewnętrznego (Fl.Y.4s), opłynąć ją lewą burtą, odłożyć się na lewo, następnie minąć prawą burtą czerwoną stawę drążkową na głowicy pirsu rybackiego (F.R);
– głębokości: powyżej 4,5m;
– łączność VHF przy podejściu – kanał roboczy bosmanatu portu – 10 VHF; kanał roboczy Straży Granicznej – 10 VHF;
Uwagi:
duża ilość sieci rybackich na podejściu, w tym nieoznakowanych;
duży ruch kutrów wycieczkowych i tramwajów wodnych w rejonie portu;

WARUNKI POSTOJU
– usytuowanie przystani żeglarskiej: marina znajduje się w północno-zachodniej części portu;
– stanowiska cumownicze: 11 stanowisk cumowniczych w Y-bomach (jachty do 11m długości); ok. 24 miejsc do stawania alongside przy betonowym nabrzeżu uzbrojonym w gumowe odbojnice;
– infrastruktura: woda i prąd – na kei (cena wliczona w opłatę postojową); toalety i prysznice – w budynku mariny (WC wliczone w cenę, prysznic- 5zł); paliwo – brak stacji benzynowej w mieście;

WARTO ODWIEDZIĆ
Muzeum Rybołówstwa w zabytkowym XV wiecznym kościele. Port rybacki. ul Wiejska 50
Fokarium w stacji naukowej Uniwersytetu Gdańskiego
Muzeum Obrony Wybrzeża – stanowiska największej lądowej baterii II Wojny Światowej „Schleswig Holstein” kalibru 406 mm
Stanowiska zasłużonej w obronie Helu 1939 r. 31 Baterii im H. Laskowskiego.

Skąd czerpać informacje o portach i przystaniach:
Z punktu widzenia żeglugi rekreacyjnej kluczowe znacznie mają przewodniki żeglarskie prezentujące informacje istotne ze względu na specyfikę żeglugi mniejszymi jednostkami, takimi jak jachty i motorówki. Autorzy przewodników, zazwyczaj praktykujący żeglarze, opisują akweny po których prowadzili swe jachty, penetrując najmniejsze nawet porty w „hydrograficznych rejsach”. Przewodnik żeglarskie oficjalnie stanowią jedynie uzupełnienie wydawanych przez biura hydrograficzne ksiąg locji, jednak dla żeglarzy stanowią jedyne źródło wiedzy o infrastrukturze przeznaczonej dla jachtów, w przeciwieństwie do ksiąg locji, w których zazwyczaj opisane są porty handlowe i rybackie. Przewodniki dla żeglarzy obfitują w mapki i zdjęcia marin, opisy miejscowych zwyczajów oraz zazwyczaj subiektywne opinie dotyczące atrakcyjności portów. W dobie internetu warto zwrócić uwagę na najnowsza propozycje elektronicznej locji wszystkich polskich polskich portów, która tradycyjna formę tekstową wzbogaca o interaktywne mapki i filmy podejściowe. Godną polecenia propozycją jest pierwszy polski przewodnik tego typu dostępny na stronie www.sailingpoland.pl

Maciej Biechowski
www.akademia-jachtingu.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin