Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Marina Gliwice

16 Sie, 2012

Śląskie środowisko wodniackie przyjęło z wielkim entuzjazmem otwarcie Mariny Gliwice. Nareszcie jest przystań, z której można wyruszyć w rejs na Kanał Gliwicki, Odrę i dalej na podbój dróg wodnych Europy.

Choć Gliwice leżą w samym sercu Aglomeracji Śląskiej, wystarczy wypłynąć kilka kilometrów od portu, aby rozkoszować się urokami krajobrazu, kanał wiedzie wśród drzew, łąk i lasów, na brzegach spotykamy wiele gatunków ptactwa wodnego. Po drodze możemy podziwiać obiekty inżynierii wodnej, powstałe około 80 lat temu i nadal umożliwiające żeglugę Kanałem Gliwickim, pozwalające na pokonanie ponad 40 metrowej różnicy poziomów między Gliwicami i Koźlem. Już po 4 godzinach żeglugi docieramy na Odrę. Stąd już możemy popłynąć w górę rzeki, żeglowne jest ok. 12 km w kierunku Raciborza lub w dół do Wrocławia i dalej. Na Odrze spotkamy kilka przystani, w których możemy znaleźć miejsce na nocleg, uzupełnić zapas świeżej wody, prądu i paliwa. Po drodze jest też wiele miejsc do biwakowania.
Wypożyczając kabinową łódź motorową z Gliwic, mamy kilka możliwości zaplanowania rejsów. Najkrótszą propozycją jest rejs po porcie Gliwice. Mając do dyspozycji kilka godzin możemy dopłynąć do Pławniowic, gdzie znajduje się zabytkowy pałac z pięknymi ogrodami, jest miejsce piknikowe, można wykąpać się w pobliskim jeziorze Pławniowickim – doskonały plan na słoneczny dzień. Cały dzień zajmie nam rejs do Koźla i z powrotem, natomiast 2 dni żeglugi potrzeba, aby zaplanować wycieczkę ze zwiedzaniem starorzecza Odry i noclegiem w marinie w Koźlu. Dla amatorów dalszych wypraw, polecamy czterodniowy rejs do Wrocławia i z powrotem.
Tym, którzy przypłyną do Gliwice, marina oferuje miejsce przy kei z możliwością przyłączenia do sieci 230V i uzupełnieniem wody, sanitariaty, miejsce piknikowe, catering z pobliskiej restauracji. W odległości 2 km jest stacja benzynowa i centrum handlowe. W marinie jest sklep żeglarski i serwis silników.
W dniach 23-24.06 Marina Gliwice zorganizowała rejs promujący żeglugę po Kanale Gliwickim i Odrze. W sobotę rano wyruszyliśmy z macierzystego portu, mając przed sobą do pokonania około 45 km i 7 śluz, naszym celem była przystań Szkwał w Koźlu. Tam nocowaliśmy dzięki gościnie kierownictwa przystani oraz władz Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego. Oni również starają się ożywić drogi wodne naszego regionu, pokazać, że nie trzeba daleko jeździć, aby spędzić wolny czas z dala od miejskiego zgiełku. Uczestnicy rejsu byli zaskoczeni krajobrazami, przyrodą, dużą ilością ptactwa wodnego, a także wspaniałymi obiektami inżynierii wodnej. Najwyższe śluzy mają ponad 10 m różnicy poziomów i zostały wybudowane w latach trzydziestych ubiegłego wieku, a sprawnie działają do dziś. Pretekstem naszego rejsu była impreza cyklicznie organizowana na Odrze pod nazwą Pływadła w tym roku pod hasłem: “po odrzańskiej toni fala piłkę goni”. Pływadła są to pomysłowe konstrukcje, a ich autorzy mają za zadanie przepłynąć na nich trasę z Raciborza do Koźla, gdzie jest wybierany najlepszy zdaniem Jury pływający obiekt . Rano w niedzielę wyruszyliśmy więc w górę Odry na spotkanie pływadeł. Było ich ponad 50 i panowała atmosfera jak w strefie kibica. Nie mogliśmy wziąć udziału w dalszych obchodach imprezy, bo czekała nas jeszcze droga powrotna, która zajęła nam 6 godzin. Przetarliśmy szlak dla kolejnych turystów – najstarsi pracownicy śluz nie pamiętają tylu jednostek na raz przeprawianych przez śluzy. Mamy nadzieję, że nasze wody zaroją się wkrótce od turystów, powstaną kolejne przystanie i potrzebna infrastruktura (miejsca do cumowania, miejsca piknikowe oraz toalety).
mat. własne Marina Gliwice

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *